עורך דין רן רייכמן: מהי חזקת הגיל הרך ומהם עיקריה?

חוק כשרות משפטית ואפוטרופסות קובע כי במקרי גירושין, ללא הסכמה אחרת, יהיו ילדים שטרם מלאו להם 6 בחזקת האם, שתשמש כמשמורנית ובביתה הם יגדלו. האב מצידו, מסביר עו"ד רן רייכמן, יהיה רשאי לקבלם בהסדרי ראייה שייקבעו בהליך המשפטי.

עורך דין רן רייכמן

עורך דין רן רייכמן – חזקת הגיל הרך (David Castillo Dominici)

הסיבה לחוק חזקת הגיל הרך ומשמעותו

חוק חזקת הגיל הרך מבוסס על תפיסה לפי מקומם הטבעי של ילדים קטנים הוא לצד אימם, ושהיא הגורם המתאים ביותר לדאוג ולטפל בצורכיהם הפיזיים והנפשיים. כפועל יוצא מכך, במקרים שאינם יוצאים מהכלל, ילדים בגילאים אלו עוברים באופן אוטומטי למשמורת האם, ואין מקום וצורך לבדיקת מסוגלות הורית של האב. עורך דין רן רייכמן מציין כי גם אחים גדולים יותר יגורו עם האם, לאור העיקרון של אי הפרדת אחים. יחד עם זאת, במצבים חריגים בהם הוכח לבית המשפט שהאם אינה כשירה לגדל את ילדיה, ואילו האב הוכיח מסוגלות הורית, תישקל העברת הילדים לחזקת האב.

גידול ילדים לאחר גיל 6

לאחר גיל 6 שמוגדר כחזקת גיל הרך, מציין עורך דין רן רייכמן כי אבות החפצים בכך יכולים להגיש בקשה למשמורת בבית המשפט. זאת, בתנאי שהוכח כי המעבר יהיה לטובתו של הילד, תואם לרצונותיו, ושיש לאב מסוגלות הורית טובה יותר מזו של לאם.

הצעה לשינוי חוק חזקת הגיל הרך

רבים בקרב הציבור, ובעיקר אבות, טוענים כי חוק חזקת הגיל הרך הנו מפלה, ואינו עדכני למציאות של ימינו בה אבות מעורבים הרבה יותר בגידול ילדיהם. עו"ד רן רייכמן מציין לדוגמא, שבמרבית מדינות המערב בוטל החוק ובדרך כלל כל מקרה נבחן לגופו.

לצורך בחינת העניין ונושאים אחרים הקשורים למשמורת הוקמה ועדת שניט. הוועדה דנה בנושא במשך שש שנים ובשנת 2012 פרסמה ממצאים והמלצות לשינוי החוק והחלתו מגיל שנתיים ומטה. זאת עקב הטענה כי החוק כיום עלול לעמוד בסתירה לטובת הילד, ולמימושם של צרכיו וזכויותיו בחוק. בימים אלו עומדת על סדר היום הצעת חוק חדשה, חוק הורים וילדים, שאמורה לשנות את הגישה למשמורת עקב גירושין. הצעת החוק כבר מעוררת סערה בציבור וצוברת תומכים ומתנגדים כאחד, ואף יוצרת חוסר בהירות בגישת המערכת המשפטית לנושא.

עו"ד רן רייכמן – בעליו של משרד עו"ד העוסק בדיני משפחה, ובין היתר בסכסוכי משמורת.

פורסם בקטגוריה הסדרי ראיה ומשמורת, מאמרים בנושא דיני משפחה, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>