עילות הגירושין שנחשבות מוצדקות מבחינה הלכתית

עורך דין רן רייכמן

עילות גירושין מוצדקות – עו"ד רן רייכמן (photostock)

גירושין של בני זוג יהודים במדינת ישראל צריכים להתבצע באישור של בית הדין הרבני, אשר פועל בהתאם למשפט העברי. עו"ד רן רייכמן מציין שבמצב בו שני בני הזוג מעוניינים להתגרש, אין צורך להוכיח עילת גירושין.

אולם, כאשר רק אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש – רצונו בלבד אינו מהווה עילה מספקת לגירושין לפי הדין העברי, כפי שמסביר עורך דין רן רייכמן. כדי שבית הדין יאשר גט בסיטואציה שבה אחד מבני הזוג מתנגד לגירושין, על בן הזוג שמעוניין לקבל גט יהיה להצביע על עילת גירושין מספקת ומוצדקת מבחינה הלכתית.

עו"ד רן רייכמן מציין כי בהלכה היהודית קיימים שני סוגים של עילות גירושין – עילות אובייקטיביות, אשר אינן תלויות בהתנהגות בני הזוג, ועילות סובייקטיביות, העולות מתוך התנהגותם של בני הזוג. בשורות הבאות נפרט מהן עילות הגירושין שנחשבות מוצדקות מבחינה הלכתית.

עילות אובייקטיביות לגירושין

עילות הגירושין האובייקטיביות נוגעות בדרך כלל לפגם גופני או נפשי שממנו סובל אחד מבני הזוג, ואשר מפריע לחיי הנישואין התקינים. כך למשל, מציין עורך דין גירושים רן רייכמן, מצב רפואי אשר אינו מאפשר לאחד מבני הזוג לקיים יחסי אישות, אין אונות אצל הבעל או עקרות לאורך עשר שנים ומעלה.

עילות סובייקטיביות לגירושין

עילות הגירושין הסובייקטיביות מתמקדות בהתנהגות של בני הזוג. העילות הסובייקטיביות המרכזיות כוללות את העילות הבאות:

  • הפרה של מצוות הדת והכשלה של בן הזוג להפר מצוות – למשל, הכנת אוכל לא כשר בבית, קיום יחסי מין בתקופת הנידה, לבוש לא צנוע ועוד.
  • בגידה של אחד מבני הזוג, אשר קיים יחסי מין מחוץ לנישואין.
  • סירוב לקיים יחסי מין עם בן הזוג.
  • התנהגות חריגה כגון אלימות שחוזרת על עצמה, אלכוהוליזם, התמכרות לסמים וכן הלאה.

הדיון בבית הדין

בית דין רבני אשר דן במקרה של בקשת גט על ידי בן זוג אחד בלבד, עורך דיון מעמיק ונרחב בעילות הגירושין אשר מובאות בפניו, הוא דורש פירוט רב של הטענות וראיות נכבדות שיגבו אותן. עו"ד רן רייכמן מדגיש כי מתן הגט אינו אוטומטי ואינו יכול להתבצע על סמך טענות כלליות שאינן מבוססות במציאות. הגישה שמקבלת ביטוי בבית הדין בכפיית גט על בן זוג הנה מוצא אחרון בלבד, ולשיטתו, יש לעשות כן בזהירות רבה ובמקרים יוצאי דופן.

פורסם בקטגוריה גירושין, מאמרים בנושא דיני משפחה, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>